Jonas Skovgaard, 22, Vordingborg

At være bådmekaniker er et udfordrende og meget kreativt og 'tænkende' job. Man bruger meget værktøj, man selv opfinder.

Der er ikke mange i Danmark der kan kalde sig for bådmekaniker, men det kan Jonas.

Jonas blev udlært bådmekaniker i januar 2014 på det andet hold, der overhovedet er blevet udlært i Danmark.
Jonas har det store held, at hans far har et bådfirma – Sydsjællands Ship Service, som Jonas en dag skal overtage. Jonas begyndte at skrue allerede som 10 årig – dog på knallerter. Inden Jonas gik i lære, var politimand og ejendomsmægler inde at vende.

Hvad skal der til for at blive en god bådmekaniker?
”Man skal kunne li’ at skrue og kunne forstå, hvordan motorer virker, være service- og kundeorienteret. Du skal ikke veje 200 kg, da du skal kunne komme ned i motorrummene, ej klaustrofobi – godt med kræfter. Man skal kunne lidt af hvert også træarbejde, elektrisk og glasfiberarbejde.
Sprog? Engelsk som minimum, tysk ville være en rigtig god idé, man skal kunne forstå nordisk, somme tider har jeg længer varig korrespondance med kunder fra fx. Sverige.”

Hvordan er jobbet?
”Alsidigt job. Man laver ikke det samme hver dag og er ikke på det samme værksted hver dag, man kommer rundt og ser hele landet – har lige været en tur i Malaga for at syne en båd for at vurdere og skrive tilstandsrapport til en potentiel køber.
Om sommeren er der tryk på. Højsæson fra maj til september med knald på hele tiden.”

Hvordan var det at gå på skolen?
Vores ”klasselærer” er den bedste lærer jeg nogensinde har haft og et fantastisk menneske – jeg har stor respekt for ham. Han er god til at forklare ting. Han gentager gerne, hvis man ikke har forstået det i første omgang. Jeg har også kun et godt indtryk af de øvrige lærere.

Der var et godt kammeratskab – vi var 8 og havde det rigtig godt sammen. Jeg er stadig ven med min makker – sådan én får man.”